Ahad, Oktober 03, 2010

Jom Beramal Sahabatku

HANYA AMALAN YANG KEKAL BERSAMA SI MATI
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
يَتْبَعُ الْمَيِّتَ ثَلَاثَةٌ فَيَرْجِعُ اثْنَانِ وَيَبْقَى وَاحِدٌ يَتْبَعُهُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَمَلُهُ فَيَرْجِعُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَيَبْقَى عَمَلُهُ

Maksudnya:
Diriwayatkan daripada `Abdillah bin Abi Bakar katanya; saya mendengar Anas bin malik berkata; Rasulullah saw bersabda: “Mengekori si mati itu tiga perkara. Lalu duanya kembali dan tinggallah satu. Dia diekori oleh keluarganya dan hartanya dan amalannya. Lalu keluarga dan hartanya kembali dan tinggallah amalannya.

Menurut Imam Ibn Hajar al-`Asqalani dalam Fath al-Bari Syarah Sahih al-Bukhari, yang dimaksudkan di sini ialah orang yang mengiringi janazah di kalangan ahli keluarga, rakan taulan dan kenderaan sebagaimana yang berlaku pada kebiasaan orang Arab. Apabila rasa dukacita berlalu pergi mereka pasti kembali ke kediaman masing-masing samada mereka menunggu seketika selepas pengkebumian atau tidak.
Tinggalnya amalan bermaksud ia masuk bersamanya ke dalam kubur. Ini dihuraikan oleh hadis riwayat Imam Ahmad daripada sahabat Nabi saw al-Bara` bin `Azib yang menjelaskan keadaan di dalam kubur. Antaranya menjelaskan:

وَيَأْتِيهِ رَجُلٌ حَسَنُ الْوَجْهِ حَسَنُ الثِّيَابِ طَيِّبُ الرِّيحِ فَيَقُولُ أَبْشِرْ بِالَّذِي يَسُرُّكَ هَذَا يَوْمُكَ الَّذِي كُنْتَ تُوعَدُ فَيَقُولُ لَهُ مَنْ أَنْتَ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيءُ بِالْخَيْرِ فَيَقُولُ أَنَا عَمَلُكَ الصَّالِحُ

“Datanglah kepadanya seorang lelaki yang indah wajahnya, indah pakaiannya lagi harum baunya lalu berkata; bergembiralah dengan perkara yang menggembirakan kamu. Inilah hari kamu yang telah dijanjikan kepadamu dulu. Si mati lalu bertanya; siapakah kamu?Wajahmu adalah wajah yang datang membawa kebaikan. Katanya; Saya adalah amalan kamu yang solih.
Untuk orang yang kafir pula:
وَيَأْتِيهِ رَجُلٌ قَبِيحُ الْوَجْهِ قَبِيحُ الثِّيَابِ مُنْتِنُ الرِّيحِ فَيَقُولُ أَبْشِرْ بِالَّذِي يَسُوءُكَ هَذَا يَوْمُكَ الَّذِي كُنْتَ تُوعَدُ فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيءُ بِالشَّرِّ فَيَقُولُ أَنَا عَمَلُكَ الْخَبِيثُ
“dan datanglah kepadanya lelaki yang hodoh wajahnya, hodoh pakaiannya lagi busuk baunya lalu berkata; bergembiralah kamu dengan perkara yang memburukan kamu. Inilah hari kamu yang telah dijanjikan kepadamu dahulu. Dia pun bertanya; siapakah kamu? Wajahmu adalah wajah yang membawa kejahatan. Jawabnya; sayalah amalanmu yang keji…”

copy from At-Takiri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan